Nabava

Nabava i zalihe

Nabava i zalihe

Ukoliko se bavite trgovinom, nabava i zalihe su osnovni dio poslovanja, a uspješna nabava i kvalitetno upravljanje zalihama su dio uspješnog poslovanja.
Iako postoji više načina nabave, ovisno radi li se o industrijskoj proizvodnji i distribuciji, uzgoju ili drugim načinima, ovdje ćemo se fokusirati na najuobičajenu, tj trgovačku u kojoj lanac prodaje kreće iz nabave.
U ovisnosti branše u kojoj se nalazite, vjerojatno ćete krenuti od potrebe za proizvodom ili grupom proizvoda, od dobavljača, vendora ili distributera. Koji god da je odabrani put, treba uzeti osnovne kriterije u obzir kako bi kupovina imala smisla.

Osnovni odabiri nabave
– Konkurentnost proizvoda: bilo cijenom, raspoloživosti, ekskluzivnosti, kvalitetom.
– Konkurentnost dobavljača: cijena prema kupcu, koliko god da je bitna, nije nužno najvažniji kriterij za kupovinu. Potrebno je obratiti pozornost na rokove isporuka, ozbiljnost i stabilnost dobavljača, dodatne troškove poput transporta, reklamacija i točnosti isporuka, stopa kvara ako je tehnička roba i drugih, manje i više, skrivenih situacija.
– Margina i izračun prodajnih cijena: Nakon svih vezanih planiranih, ili budućih troškova (troškovi prijevoza, carina, prijevoda, marketinških ulaganja, servisnih rezervacija…) isplativost i povrat investicije zadovljava, da ili ne.
– Dugotrajnost suradnje: Ukoliko se radi o dugotrajnom planu suradnje ili ugovornoj obvezi,  potrudite se da imate pristup marketinških fondovima, potencijalno pravo povrata roba, bonus na uspješnost prometa sa prihvatljivim planovima, brzo riješavanje reklamacija i slično. Isto tako, kao što će i kupac pogledati na više mjesta gdje mu je nešto povoljnije, tako bi sve svaki dobavljač trebao redovito „testirati“ je li i dalje bolji u kriterijima od konkurencije, i po potrebi revidirati ugovore i poslovnu suradnju.

Zalihe
Nakon uspješne transakcije, roba je na putu. Ovisno o kompleksnosti i veličini tvrtke, bitno je prenijeti informaciju da je nešto u dolasku, kako bi se prodaja i/ili skladište pripremilo na dolazak.
Ključ dobrog poslovanja u prodaji, trenutno i u budućnosti, leži u brzoj nabavi, logistici i prodaji roba. Potrebno je osigurati procese koji će brzo i uspješno odraditi posao, ali o tome u vezanim temama.
Jedan od obaveznih zadataka nabave bi trebala biti briga oko starosti zalihe, brzini obrtaja i financijskog izloženosti  i iznosu zarobljenog kapitala. Ovisno o branši, starost ćete možda pratiti po prosječnoj ili analitičkoj vrijednosti, starost možda tumačiti kao 15 dana, ili 60 dana, ali najvažnije od svega jest da postoji svjest i briga oko toga. Dobar promet i rast lako mogu zamaskirati starenje zalihe pojedinih proizvoda i grupa, a to lako dovede probleme u prvim trenucima slabijeg prometa, bilo iz ekonomskih ili sezonskih razloga. Tako dolazimo do činjenice da koeficijent obrtaja može biti zadovoljavajući, ili čak i pozitivan, ali to nužno ne znači da ne postoji zarobljeni kapital, ili da problem neminovno ne raste ispod radara.
Ukoliko sumnjate u svoje procese, nabavu, brigu oko zaliha… kontaktirajte nas!

Posted in Nabava

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.