Blog

Upravljanje skladištem

Upravljanje skladištem

eng. WMS – Warehouse managment system

warehouse[1]

Uvod
Kako smo se već kratko dotaknuli pitanja skladišta u Temi  tjedna: Inventura, red je da se detaljnije pozabavimo skladištem i logistikom. Ukoliko se bavite trgovinom ili proizvodnjom skladište je ključni i sastavni dio vaših procesa.  Sadašnjost i budućnost uspješnog poslovanja, bilo u retail lancu ili online, jest brza isporuka roba prema korisniku. Kako bi ta isporuka bila dovoljno brza i sa minimalno grešaka, potrebno je adekvatno organizirati skladište i prepoznati ga kao kritični proces u poslovanju.
Postoje razna riješenje za upravljanje skladištem i svakako je dobro prepoznati kada je vrijeme za nadogradnju, te koji su sljedeći koraci kako ne bi došlo do problema kod isporuka, zaprimanja, ili samih zaliha.

Cilj
Cilj svakog upravljanja skladištem je čim veća automatizacija procesa kako bi se skraćivali rokovi, i povećavala točnost isporuka.  Trenutan pregled aktivnosti, naloga, narudžbi, zaliha…

Minimalno skladište
Neovisno o branši u kojoj se nalazite, postoji puno varijabli u poslovanju koje utječu na organizaciju skladišta i kojih treba biti svjestan. Skladište može biti financijski malo vrijedno, a krcato količinama, ili malih količina a izrazito vrijedno. Jedno može napraviti trošak generiran kroz gubitak vremena potreban za obradu roba, dok će drugi generirati trošak kroz potencijalni manjak, ili oštećenje.
Minimalno što se može napraviti u organizaciji skladišta jest podjeliti ga na tri dijela.
Ulaz – Skladištenje – Izlaz.
U minimalnom skladištu sva tri dijela su podjednakog prioriteta, kasnije se, ovisno o kompleksnosti skladišta, mijenjanju, ali o tome kasnije.
Osnovne postavke koje bi trebale biti zadovoljene:
– Ulaz: Kontrola robe po primitku (po broju stavaka i količini)(ispravnost popratne dokumentacije i deklaracije)
– Skladište: Uredno i smisleno lagerirati robu (s fokusom na lako pronalaženje iste; grupiranje proizvoda)
– Izlaz: Kontrola robe prilikom isporuka (po broju stavaka i količini)

Osnovno skladište
Skladište koje je lako primjenjivo na veliki broj sustava a bez velike investicije u poslovno okruženje. Potrebna je osnovna informatizacija + investicija u barcode čitač/e.
Kako bi procesi bili brži a točniji, računala uvelike pomažu i ubrzavaju procese neovisno o povećanju istih. Gdje je primjenjivo, organizaciju skladišta bi trebalo podjeliti na:
Ulaz – Skladištenje – Kontrola – Izlaz.
U osnovnom skladištu raste prioritet kvalitete rada na Ulazu roba.
– Ulaz: Kontrola robe po primitku kao i na minimalnom skladištu, uz dodatak skeniranja  serijskog broja, barcoda, product numbera, ovisno o primjenjivosti. Sa ciljem lakšeg praćenja budućih tokova roba, od isporuka/povrata/reklamacija. Suma stavaka * količini treba biti jednaka količini serijskih brojeva, barcodeva ili drugo.
– Skladište: Preporuka je definirati „mjesta u skladištu“ i adekvatno ga organizirati za lakše odlaganje i uzimanje robe. U ovisnosti branše, volumena robe, učestalosti izmjena modela/proizvoda vidjeti što zadovoljava vaše potrebe s ciljem da je vama brže, bolje i efikasnije. Nije bitno piše li na polici „polica 1“ ili „Bušilice BOSCH“ ako će vama biti pregledno i jasno kamo lagerirati robu, i gdje je pronaći.
Naravno ako raspolažete poslovnim sustavom  koji podržava „mjesta u skladištu“ dobro je upisati koje grupe ili proizvodi se na kojim mjestima, kako bi se izbjeglo fizičko traženje, i smanjio utrošak vremena.
– Kontrola: Korak ispred Izlaza roba jest dodatna kontrola. S obzirom na informatizaciju, kontrolu je jednostavno provesti provjerom preko barcode čitača, kontrolom serijskih ili drugih skeniranih brojeva. Sa ciljem da ukupni zbrojevi odgovaraju kao na ulazu. Naravno, uz standardne provjere stavaka. Također ukoliko poslovni sustav podržava kontrolu po serijskim i vezanim brojevima prilikom skeniranja, još brže, bolje i točnije.
Važno je biti svjestan da kriva isporuka, kakva god da bila netko će biti nezadovoljan. Ako kupac dobije skuplji proizvod, tvrtka je nezadovoljna jer je generiran trošak/manjak. Ako kupac dobije jeftiniji proizvod, kupac je nezadovoljan + trošak zamjene proizvoda o vašem trošku.
– Izlaz: Nakon uspješne kontrole, roba je spremna za izlaz, radi se završno pripremanje za isporuke, preuzimanja ili dostave, te obavljaju vezane procedure.

Napredno skladište (ne robotizirano)
Za napredno skladište su potrebne investicije… u tehnologiju, terminale (mini prijenosna ručna računala), poslovni sustav koji može pratiti tkz „pozicijsko/paletno skladište“ i vrlo vjerojatno, investicije u adekvatne police, bilo prizemne, ili višekatne.
Ovakva skladišta mogu bez problema i bez gubitaka odrađivati milijunske količine proizvoda u najkraćem vremenskom periodu. Iako se sama raspodjela procesa pretjerano ne mijenja u odnosu na Osnovno skladište, ono što se mijenja jest prioritet. U ovakvom tipu skladišta Ulaz je daleko najkritičniji proces i potrebno ga je odraditi kako spada, kako bi kasnije lanac radio besprijekorno.
– Priprema skladišta – Paletno/pozicijsko skladište: Potrebno je pripremiti i sinkronizirati skladište sa poslovnim sustavom. Dva osnovna dijela takvog skladišta su paletno (prihvaća cijelu paletu) i pozicija (prihvaća komade, najčešće polica).
U praksi nije bitno kako se pozicije / palete zovu, ali standard je da se postavljaju po konceptu koji može biti i veći:
Red: Dubina: Visina, gdje su: Red polica ili paleta u skladištu, Dubina koliko paletnih polja, i na koju visini je pozicija (ako ih ima više).
Npr, ako postoje 5 redova polica, sa 5 polja u dubinu, te 3 police. Koncept bi bio C30D što bi značilo da se radi o redu C, dubini 30 (označavanje u intervalima od 10 npr), četvrta polica. Kombinacije su razne, ovisno o kompleksnosti samog skladišta.
– Ulaz: Kontrola roba kao i na Osnovnom skladištu sa obaveznim skeniranjem serijskih broja, barcodea  ili primjenjivog identifikatora. Ukoliko su proizvodi na kojima se nema što skenirati, opcija je printati svoje naljepnice i dodatno deklarirati robu za lakšu identifikaciju.
– Ulaz->Skladište: Ovisno o poslovnom sustavu, bilo da koristi autopreporuku svih pozicija (tipa slobodne pozicije, ako se radi sa kubikažom ili dimenzijama), ili da koristi ulazne pozicije pa kasnije raspodjelu. Potrebno je lagerirati robu na određenu poziciju koju definira sustav, ili skladište sa upisom u sustav putem terminala.
– Izlaz->Kontrola->Isporuka: Nakon zaprimljenog naloga za isporuku, sve što je potrebno napraviti jest uzeti terminal u ruke, i pratiti što piše na ekranu. Ovisno o naprednosti poslovnog sustava, izgledna je šansa, da će skupljanje ići na „najkraću relaciju“, što bi značilo da nema nepotrebnog šetanja po skladištu, nego sustav uzme najdalju do najbliže police prema izlazu, tj. sljedećoj proceduri.
Nakon sakupljanje robe, kontrola se također radi putem terminala uz samu potvrdu serijskih brojeva ili barcodea, te sustav odobrava narudžbu koja može ići na isporuku. U ovom slučaju sustav je spojen i sa željenim kurirskim službama, te automatski printa prijevoznice i naručuje prijevoznika ili kurirsku službu.

Kako je posloženo vaše skladište? Kontaktirajte nas!

Posted in Blog, Skladište

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.