Digitalna putovnica proizvoda

Home Digitalna putovnica proizvoda

Digitalna putovnica proizvoda: Ključ za održivost u Europskoj uniji

Vizija klimatske neutralnosti do 2050. godine

Kao dio napora da Europa postane prvi klimatski neutralan kontinent do 2050. godine, usvojeno je nekoliko propisa kako bi se postigao ovaj cilj. Dana 30. ožujka 2022., Europska komisija usvojila je prijedlog ESPR, koji se trenutno približava odobrenju od strane Vijeća EU-a i očekuje se da će stupiti na snagu u lipnju/srpnju 2024. godine.

Regulativa ima za cilj smanjiti negativne utjecaje na okoliš tijekom životnog ciklusa proizvoda kroz učinkovita digitalna rješenja, što znači ekološki održivije i kružnije proizvode.

 

U ovom kontekstu, sljedeće inicijative bit će ključne za pomoći EU-u u postizanju cilja klimatske neutralnosti:

    1. promicanje kružne ekonomije
    2. poboljšanje recikliranja
    3. povećanje životnog ciklusa proizvoda

 

Jedna od važnih inicijativa je uvođenje Digitalne putovnice proizvoda (DPP) za prikupljanje i dijeljenje podataka o proizvodima i njihovim opskrbnim lancima.

Što je digitalna putovnica proizvoda (DPP)?

Digitalna putovnica proizvoda (Digital product passport)  je digitalni zapis koji sadrži ključne informacije o proizvodu, uključujući podatke o materijalima koji su korišteni u proizvodnji, energetskoj učinkovitosti, mogućnostima popravka, recikliranja i zbrinjavanja. Ovaj digitalni alat pruža cjelovit pregled životnog ciklusa proizvoda, čineći informacije dostupne različitim dionicima – proizvođačima, potrošačima, regulatorima i reciklažnim tvrtkama.

Obveze i primjena DPP-a

Digitalna putovnica proizvoda bit će obvezna od 2025. godine. Svaki proizvođač ili dobavljač koji tada želi prodavati proizvod na europskom tržištu mora ispunjavati zahtjeve digitalne putovnice. Ovi se zahtjevi odnose i na gotove proizvode i na poluproizvode.

Implementacija digitalne putovnice proizvoda započinje s proizvodima koji koriste najviše resursa i s proizvodima gdje je potencijal za kružnost (popravak, ponovna upotreba i reciklaža) najveći.

To su grupe proizvoda: baterije i tekstil. Građevinski materijali i električni uređaji uskoro će uslijediti.

*Obveza DPP-a ne odnosi se na hranu, prehrambene proizvode i farmaceutske proizvode.

Digitalna putovnica proizvoda pruža tvrtkama priliku da prikupljaju i upravljaju detaljnim informacijama o proizvodima te doprinosi održivosti proizvoda i opskrbnih lanaca. DPP također nudi dobavljačima i proizvođačima priliku za donošenje boljih odluka u području održivosti, kao i za izradu jačih tvrdnji o održivosti.

Skeniranjem DPP-a, potrošač dobiva uvid u informacije o sastavu i opskrbnom lancu proizvoda. Također postaje jasno kako se proizvod može popraviti, ponovno upotrijebiti ili reciklirati. Današnji potrošač treba informacije i transparentnost. DPP zadovoljava potrebe potrošača u ovom području.

Prednosti digitalne putovnice proizvoda

Digitalna putovnica proizvoda nudi nekoliko prednosti. One se mogu sažeti na sljedeći način:

Regulativa: Digitalna putovnica proizvoda pomaže proizvođačima u usklađivanju s pravnim propisima. To sprječava novčane kazne i pravne probleme.

Održljivost: DPP promiče održivost proizvoda i potiče popravak, ponovnu upotrebu i reciklažu proizvoda. Na taj način doprinosi kružnoj ekonomiji.

Informacije za potrošače i transparentnost: Putovnica pruža potrošačima bolje informacije o podrijetlu, sastavu i upotrebi proizvoda. To nudi transparentnost i potrošač dobiva ono što mu treba: informacije o proizvodu.

Učinkovitost: DPP pruža točku prikupljanja svih informacija o proizvodu, čime pojednostavljuje upravljanje tim informacijama. DPP također doprinosi održivosti proizvoda i opskrbnih lanaca te promiče konkurentnost.

Regulativa: Digitalna putovnica proizvoda pomaže proizvođačima u usklađivanju s pravnim propisima. To sprječava novčane kazne i pravne probleme.

Kako funkcionira DPP-as-a-Service?

Ekonomski subjekti odgovorni su za stavljanje DPP-a na tržište. Međutim, u slučaju da žele outsourcing nekih koraka, DPP-as-a-Service pružatelji usluga su treće strane koje im mogu pomoći u:

  1. Prikupljanju, sastavljanju i formatiranju informacija o DPP-u
  2. Izdavanju DPP-a
  3. Hosting podataka o DPP-u

Svi protokoli i standardi povezani s IT arhitekturom bit će standardizirani i razvijeni horizontalno za sve grupe proizvoda i zakonodavstva.

Digitalna putovnica proizvoda nema šanse za uspjeh ako podaci nisu točni. Pogreška u podacima znači mnogo vremena i truda kako bi se to ponovno ispravilo. To je dragocjeno vrijeme koje proizvođač ili dobavljač nema zbog europskih obveza koje će uskoro stupiti na snagu. Investicije u profesionalne IT sustave omogućuju učinkovitu realizaciju DPP-a i stoga su opravdane.

Digitalne putovnice proizvoda još nisu obvezne, ali se očekuje da će postati obavezne za razne proizvode između 2026. i 2030. godine. Ovo će pravilo vrijediti u svih 27 država članica EU-a i obuhvatit će mnoge vrste proizvoda, s posebnim naglaskom na one s visokim utjecajem na okoliš i velikim potencijalom za poboljšanje.

Kontaktirajte nas

    Trebate pomoć?

    Budite slobodni kontaktirati nas. Javiti ćemo se u najkraćem mogućem roku.

    info@nos.hr
    +385 01 64-385-64